Mistrzowie kabaretu - Anna Mieszkowska


Tytuł: Mistrzowie kabaretu
Autor: Anna Mieszkowska
Wydawnictwo: Zwierciadło
Gatunek: Biografia zbiorowa
Ilość stron: 364
O czym to jest?:
Kim byli ci mało znani wcześniej w Warszawie artyści? Jak trafili do stolicy? Jak przebiegała ich kariera? Co się z nimi działo w czasie drugiej wojny światowej? Czemu tak odmiennie potoczyło się ich życie na emigracji? Droga artystów od Qui pro Quo do Londynu zaskakujące fakty z życia, obalane legendy, często niełatwa prawda, m.in. o zawiedzionych miłościach, zdradach, podwójnym życiu, bigamii, plagiatach, trudnych negocjacjach z pracodawcami... i z każdym rokiem coraz bardziej szorstkiej przyjaźni. Także nieoczywisty obraz życia polskiej powojennej emigracji w Londynie oraz gwiazd ówczesnej estrady, wśród których znalazły się: Hanka Ordonówna, Zula Pogorzelska, Maria Modzelewska, Mira Zimińska, Renata Bogdańska-Anders, Zofia Tern, Eugeniusz Bodo, Konrad Tom, Wojciech Wojtecki i wielu innych.

Moje refleksje: 
Kto nie kocha kabaretów? Cóż, są takie osoby. ale ja ich nie rozumiem. Osobiście, uwielbiam takową rozrywkę i z utęsknieniem wyczekuję nowych programów, czy skeczy. Znajomi mówią, że nie ma już takich występów których bym nie znała. W dobie cyfryzacji i internetu, nie ma blokad by oglądać to co było w telewizji wczoraj czy 30 lat temu. I choć lepiej znam te nowsze twory, to do tych dawniejszych, mam większy szacunek, bo to one tworzyły podwaliny tego co mamy teraz. Wiadomym, jest  że nie rozumiem zawsze tego co w żartach dotyczy ówczesnych wydarzeń, ogólnie znanych, to zawsze staram się domyślać o  co chodziło czy też szukać informacji. Nie dopuszczam do tego, by takowa sytuacja mnie zrażała.

Dalego też, takowa publikacja bardzo mnie zainteresowała. Dowiedzieć się więcej o klasykach kabaretu, o osobach które go tworzyły? Czemu nie! Zwłaszcza iż jest to książka- jedno z najpewniejszych źródeł wiedzy!

Pierwszym co w ogóle zwróciło moją uwagę, było samo wydanie książki. I nie chodzi mi tylko o fakt iż jest w twardej okładce. Choć i to też. Ważne są jednak same ilustracje i oprawa graficzna. Wszystko idealnie się komponuje i ze sobą współgra. Kolorystyka pasuje do przedstawianych treści, dzięki czemu, mamy nawet wizualne wrażenie, iż poznajemy historię sprzed kilkudziesięciu lat.

Ale najważniejsza jest tu sama treść. A tej nie brakowało. Nieraz były to historie które mnie zaskakiwały i zadziwiały. Przez cały proces czytania byłam ogromnie zainteresowana tym czego zaraz się dowiem. Istotne jest też to, że nie postawiono tu na banały. Informacje zaczerpnięte z różnych źródeł, mało popularne, dzięki czemu równie frapujące co zapadające w pamięci.

O dziwo, dzięki tej publikacjo, poznałam wiele osób związanych z kabaretem, które nie zawsze kojarzyłam choćby z nazwiska. I również dzięki temu, z coraz to większą chęcią poznawałam kolejne strony książki. I było warto!

Czy ja muszę was jeszcze bardziej zachęcać? Książka jest dokładna, wnikliwa i przede wszystkim interesująca. Dla każdego wielbiciela kabaretu, a zawłaszcza tego sprzed lat, będzie to prawdziwa gratka. Ja  dowiedziałam się wielu istotnych rzeczy, którymi z pewnością nieraz zaskoczę znajomych. Wy też chcecie posiąść tę wiedzę? Nic prostszego! Wiecie co robić! 

Ocena: 8/10


Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuję księgarni internetowej Taniaksiazka.pl 

Komentarze