James Dean. Żyć szybko- Philippe Besson


Tytuł: James Dean. Żyć szybko
Autor: Philippe Besson
Wydawnictwo: Sonia Draga
Gatunek: Biografia
Ilość stron: 216
O czym to jest?:
Wyjątkowa biografia o wyjątkowym człowieku. Dlaczego James Dean jest taką specjalną postacią? Tego musicie dowiedzieć się z książki. Ale sama forma tej biografii jest nietypowa. Historia przedstawiona jest tak jakby z perspektywy bliskich Deana oraz jego samego. Czytając mamy wrażenie jakby akcja tej książki toczyła się wokół nas a każda postać walczy o naszą uwagę by przedstawić swój punkt widzenia losów Jamesa Deana
Moje refleksje: 
James Dean do tej pory nie był dla mnie kimś specjalnie inspirującym i znaczącym. Kojarzyłam tę postać ze szklanego ekranu i kiedy pojawiła się okazja przeczytania czegoś na  jego temat, stwierdziłam, że to dobra okazja by poszerzyć swoją wiedzę o tych "dawniejszych" celebrytach

Na samym początku zaskoczyła mnie forma tej książki. Dlaczego? Spodziewałam się typowej biografii. Zdarzenia w kolejności chronologicznej i oczywiście narrracja trzecioosobowa. Jakże się zdziwiłam, kiedy pierwszym rozdziałem była relacja zmarłej matki na temat tego jak poznała ojca Deana. Później kolejno są pokazane punkty widzenia ojca aktora, jego nauczycieli i znajomych.

Czy taka forma jest przystępna? Oczywiście że tak! Czytając miałam wrażenie, że jestem w środku akcji i mogę na bieżąco śledzić co dzieje się u bohaterów. Poza tym każda z postaci mówiła własnym głosem co było bardzo niezwykłe, ale też budziło wątpliwości. Czytając pewne fragmenty miałam wrażenie, iż autor książki nie był w stanie dotrzeć do takowych informacji i  je dodał by uatrakcyjnić fabułę. Powstaje wtedy pytanie co jeszcze zostało dodane. Które elementy książki są faktami z życia Jamesa Deana? Mam nadzieję, że moje odczucia są mylne, ale takie wrażenie po książce u mnie zostało.

Podsumowując, książka jest w miarę ciekawa. Na pewno zaskakuje jej forma i fakt że czyta się ją dość szybko i łatwo, ale zwracając uwagę na to jaką niesie ze sobą treść, książka troszkę traci. Nie była dla mnie aż tak fascynująco ciekawa i interesująca jak być powinna. Może to dlatego że nie jestem fanką Pana Deana. Na pewno czytało się to wszystko łatwo i przyjemnie aczkolwiek brakowało tu czegoś co wspominałabym przez długi czas.
Ocena: 7/10 


Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuję wydawnictwu Sonia Draga

Komentarze